Bästa våtgrepp i klassen Fick högsta EU-klass “A” för Våtgrepp
Bästa torrbromsning i klassen Upp till 3 meter kortare bromssträcka än de största konkurrenterna
Byggt för långvarig prestanda Oberoende test av TÜV SÜD. Roadhawk utklassar sina konkurrenter i väta vid 20 000 km Med upp till 20 % bättre slitstyrka
Prestanda försämras med tiden. Ju längre ett däck används och ju mer det slits, desto mer förlorar det i prestanda och kapacitet. Det betyder att det bromsar mindre effektivt, ger mindre komfort och har sämre väggrepp i vått väglag.
Firestone Roadhawk har fått den exklusiva certifieringsmärkningen från TÜV SÜD, det största fristående institutet för däck- och hjulteknologi i Europa.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Roadhawk
C
Bränslebesparing möjlig med detta däck
A
Beroende på fordon och villkor upp till 30% kortare bromssträcka än våtgreppsklass F
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Business Reviews
Modell:Roadhawk
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
04/2019
Vi Bilägare
235/50 R18 101Y XL EVc
rekommenderas
Roadhawk Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 189 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
11 563
04.11.2024 insändare erik örn bra däck på asfalt första dagen på grus punktering på sidan av däck blev nya däck michelin latitude xcross bästa däcket skulle prova att tänka biligt men blev dyrt iallafall
19.03.2024 insändare Sven-Erik Sandström Tysta däck i jämförelse med tidigare Conti
11.09.2022 insändare Glenn Nässlander Mycket nöjd med greppet när man svänger, både på torr väg och våt väg. Kan verkligen rekommendera detta däck.
04.03.2021 insändare Claes Hadarson Bra fast något högt ljud