Väggrepp och bromsprestanda i motorsportklass för en dynamisk körupplevelse
Dynamiskt däck med motorsportkvalitet på inbromsning och grepp
Enastående grepp i vått och torrt väglag
Kortare bromssträckor, även vid hög hastighet
Bränsleeffektiv körning
Överlägsen kontroll vid kurvtagning
Överlägset grepp på våta och torra vägbanor
Upplev överlägsen kontroll på både våta och torra vägbanor med Dunlops racinginspirerade Adaptive Compound-teknik. Specialpolymerer i slitbanan anpassar sig till specifika underlag för maximal kontakt och optimalt grepp.
Kortare bromssträckor vid hög hastighet
Sport Maxx RT är försett med våra innovativa Short Braking-block som är särskilt framtagna för krävande körning. Blocken är extra styva och ger bättre kontakt med vägen vid inbromsning. Det hjälper dig att kunna stanna snabbt även när du kör i motorvägsfart.
Bränsleeffektiv konstruktion
De här högpresterande däcken är gjorda för att vara lätta och ha ett lågt rullmotstånd, så att du kan spara bränsle och minska koldioxidutsläppen på samma gång.
Precis väghållning vid kurvtagning
Smidig övergång från raksträckor till kurvor tack vare förbättrade slitbaneblock som ger däcket stabilitet och precision även vid höga hastigheter.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Sport Maxx RT
A
Hög beständighet vid kraftiga inbromsningar, mycket bra väggrepp vid vått väglag
70dB
Genomsnittlig däckvolym, måttligt utveckling av yttre buller
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Business Reviews
Modell:Sport Maxx RT
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
03/2014
GUTE FAHRT
215/55 R16 93Y
SportMaxxRT Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 1 931 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
10 628
06.03.2024 insändare JO Trygga, tysta och bra däck i alla förhållanden. Enda minuset är slitaget, men det är ofrånkomligt om man vill ha bra grepp. 4:e gången jag köper dessa. Har samma på min entusiastiastbil.
22.10.2023 insändare Thor Sportiga däck men som ändå är ekonomiskta
15.10.2021 insändare Max andersson Sämsta däck köpet jag någonsin har gjort kommer aldrig att köpa däck ifrån dunlop igen. Jag fick kraftiga vibration i bilen efter monteringen av dessa däcken jag har varit på 4st olika däckverkstäder och det blir fan inte bättre. Åkte till slut till bmw i Mölndal och dom kraft balanserade däcken det var 12kg i slag i hb däck. Bmw kontaktade dunlop åt mig och dom satt att detta låter mycket konstigt då bi aldrig har behövt ta tillbaka sport max däck tidigare. Dom kom till bmw verkstan för att kolla på däcket och dom säger att det är fel på min helt nya bil och dom kommer INTE TA TILLBACKA SINA SKIT DÄCK. Det slutade med att jag köpte michelin primacy 4 och då gick bilen helt vibrations fritt. Och michelin däcken hade bara 2kg i slag vilket är jätte bra däcken ska bytas ut om dom har över 6kg. Dunlop skit däcken hade 12kg....
27.01.2021 insändare Anders Vågman Ett däck som har låg ljudnivå och är slitstarkt.