2.8 meter kortare bromssträcka på vått väglag jämfört med genomsnittet av 4 testade konkurrenter.
3 meter kortare bromssträcka på torrt väglag jämfört med genomsnittet av 4 testade konkurrenter.
Bränslebesparande design: 30% lägre rullmotstånd än föregångaren.
Lägre bullernivå. Utmärkt prestanda på vått underlag.
BluResponse använder en polymerblandning vilket ger utmärkt väghållning på våta vägar Breda centrala kanaler i slitbanan tränger effektivt undan vattnet och minskar risken för vattenplaning. Kortare bromssträcka.
Dunlops 'Short Braking blocks' minskar bromssträckan på våta och torra vägar Dessa mönsterblock med extra hög styvhet har utvecklats för högprestandakörning och ger en ökad vägkontakt vid inbromsningar. Bränslesparande design.
Sport BluResponse är utvecklad med en aerodynamisk däckform och en gummiblandning med låg värmeutveckling vilket minskar rullmotståndet med 30% mot sin föregångare. Vilket leder till en genomsnittlig besparing på 1000kr årligen. Lägre bullernivå
Slutna skulderblock dämpar bullernivån, för en tystare och bekvämare resa. Planare mönsterprofil Den nya generationen däck från Dunlop har en planare mönsterprofil med 4–8 procent större kontaktyta beroende på storlek och typ av däck. En större kontaktyta ger mer stabilitet och bättre feedback, vilket ger däcken möjlighet att reagera snabbare och mer exakt.
Fördelar
Ökad stabilitet och styrprecision, jämnare slitage, utmärkt stabilitet vid kurvtagning, exakt, överlägset grepp på torra underlag.
Jämfört med genomsnittlig prestanda hos tre ledande konkurrenter och deras föregångare. Testad av TÜV SÜD Automotive i September 2012 efter uppdrag av Goodyear Dunlop. Däckstorlek: 205/55 R16 91V, Testbil: VW Golf, Testplats: Mireval (FR), Papenburg (D) och Garching (D), Rapport Nr. 76249744.
Bränslebesparingen baseras på en uppskattad förminskning av bränsleförbrukningen med 5% under en genomsnittlig årlig körsträcka på 14000km jämfört med föregångaren Dunlop SP FastResponse, med ett snittpris per liter på €1.59 och en bränsleförbrukning på 9L/100Km. Faktiska resultat kan variera beroende på - väg-och väderförhållanden, körstil, däckstorlek, lufttryck och fordonsunderhåll Pris på €1.59/liter blyfri bensin baseras på oktobers genomsnittliga bensinpris i Frankrike. Källa: Europeiska kommissionen (www.energy.eu).
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Sport BluResponse
C
Bränslesnålt vid passande körförhållanden
A
Mycket god vattenundanträngning, bästa väggrepp vid vått väglag
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Business Reviews
Modell:Sport BluResponse
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
02/2013
ANWB.nl
185/55 R14 80H
rekommenderas
02/2013
ÖAMTC
185/55 R14 80H
rekommenderas
02/2013
ADAC
185/55 R14 80H
rekommenderas
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.