Maximalt väggrepp och maximal väghållning, maximal körglädje. För sportbilar med hög prestanda.
Utmärkt väghållning på torra och våta underlag
Enastående inbromsnings- och accelerationsförmåga
Bra skydd mot vattenplaning
Stabilitet och komfort
Utmärkt väghållning på torra och våta underlag Dunlops Touch-teknik lägger grunden till SP Sport Maxx-däckens exceptionella prestanda. Trycket fördelas jämnt över däckets yta, vilket gör att en större mängd gummi kommer i kontakt med vägbanan. Övergången mellan raksträckor och kurvor blir mjuk och ger dig mer tid att känna av vägen och reagera vid behov.
Enastående inbromsnings- och accelerationsförmåga
Gummiblandningen är utvecklad på racingbanan och ger extra väggrepp på både våta och torra vägar. Bilen svarar mer följsamt på acceleration och bromstiderna blir kortare. Den slitstarka gummiblandningen har lång livslängd och ger fler mil mellan däckbytena.
Bra skydd mot vattenplaning SP Sports Maxx ger god prestanda på våta vägar. Speciellt anpassade delar i mönstret transporterar snabbt bort vatten från däckets kontaktyta och minskar risken för vattenplaning på regnvåta vägar.
Stabilitet och komfort Designen med den stabila mittbågen ger en mjuk och exakt väghållning vid höga hastigheter. Däckmönstret minskar bullret och ger en tystare, mer bekväm körning.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - SP Sport Maxx
B
God bromsprestanda vid regn, stora manöver- och säkerhetsreserver
72dB
Genomsnittlig däckvolym, måttligt utveckling av yttre buller
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
SPSPORTMAXX Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 1 426 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
15 083
04.01.2014 insändare kihlander Lite sämre grepp än Michelin PS2. Liknande livslängd
21.11.2013 insändare Gunder Clason Kör aldrig med sommardäck på vinter. Har friktionsdäck på vintern.
23.02.2013 insändare Kenth Skogsvik Har kört på Continental förut (originaldäck på bilen). Dunlopdäcken har väsentligt bättre väggrepp, överlägsen styrkänsla, är tystare och verkar hålla bättre tillverkningskvalitet (minimal obalans från fabrik).
02.01.2013 insändare Martin Bra däck men kör redigt trimmat så sliter dom för fort! Men bästa jag testat hittills