Har du lust att utforska denna vinter? Continental VikingContact 8 är ditt självklara val för alla dina äventyr i kallt väder. Det är byggt för att klara allt som vintern kastar på dig, från snö och is till slask och regn.
Varför välja VikingContact 8?
Cool ny design: Med trelagers-sipar kan detta däck ta sig an is, slask, snö och våta vägar som en mästare.
Supermjuk körning: Den nästa generations nordiska slitbaneblandningen minskar rullmotståndet, så att du får en smidig och energieffektiv körning.
Tyst komfort: Den avancerade mönsterdesignen innebär mindre buller, vilket låter dig njuta av en lugn körning även under de värsta vinterförhållandena.
När vintern blir vild håller VikingContact 8 dig säker. Dess 3D-sipar, snökanter och speciella skulderdesign tar sig an alla typer av vinterväder. Dessutom anpassar sig den nordiska blandningstekniken till alla vintertemperaturer.
Har du en lång resa framför dig? Inga problem. VikingContact 8:s robusta konstruktion hjälper till att förlänga batteriräckvidden och minskar bränsleförbrukningen. Den nästa generations slitbaneblandning minskar däckets deformation, vilket gör din resa mer effektiv.
Och när det stormar ute håller detta däck saker tysta. Det förbättrade mönsterkonceptet optimerar interaktionen mellan däcket och vägen, vilket minskar buller vid alla hastigheter. Det är också perfekt för elfordon med en "A"-bullerklassificering i alla storlekar.
Redo för framtiden? Det är VikingContact 8. Det är EV-kompatibelt och uppfyller behoven hos elektriska, hybrid- och förbränningsmotorfordon.
Så utrusta dig för vintern med Continental VikingContact 8. Säkert, tyst och effektivt – det är däcket som låter dig utforska mer, stressa mindre och verkligen njuta av resan.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - VikingContact 8
A
Däckteknologi konstruerad för minimal bränsleförbrukning
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.