Erövra vintern med Continental Viking Contact 7-däck
När vintern slår hårt, är Continental Viking Contact 7 redo att rulla! Detta däck, direkt från Tyskland, är byggt för att klara av de tuffaste nordiska vintrarna. Tack vare PolarPlus-teknologi, förblir det flexibelt i kalla temperaturer, vilket ger dig fantastisk grepp och kortare stoppsträckor på is. Dessutom har det 3-Peak Mountain Snowflake-symbolen, så du vet att det är allvar.
Vad får du ut av det?
Förstklassigt grepp: Hanterar alla vinterytor som en mästare.
Starkt grepp och bromsning: Stannar på en femöring, även på hal is.
Solid styrning: Känns som en dröm att köra.
Viking Contact 7:s mjuka förening och djupa slitbanespår är som din pålitliga sidekick i en snöstorm, som rensar bort slask och vatten för stabilitet och kontroll. Och de greppande kanterna? De fungerar som inbyggda dubbar, vilket gör bromsning på is enkel.
Tillgänglig i 88 storlekar (plus tre Runflat-storlekar!), det är perfekt för många olika fordon. Om du är ute efter ett däck som är säkert, hållbart och har fantastiskt grepp, är Continental Viking Contact 7 ditt bästa val för att erövra vintervägar.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Viking Contact 7
C
Besparingspotential tack vare lägre bränsleförbrukning
72dB
Under fastställt EU-gränsvärdet för däckbuller
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Business Reviews
Modell:Viking Contact 7
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
10/2019
Vi Bilägare
205/65 R17 100H XL, Nordiska vinterdäck
+ Hög greppnivå på is och snö, tyst.- Vattenplaning.
VikingContact7 Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 48 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
5 660
06.07.2024 insändare Rickard Alm..... Det här andra gången jag köper dessa däck. Min upplevelse av däcken är att de har nästan obegripligt bra grepp för att vara utan dubbar.
Körde de gamla däcken tills det var ca 3 mm kvar och även då fungerade de bra i alla vintersituationer.
Kan bara rekommendera dem!
09.04.2024 insändare Ingemar Gustafsson Fungerar utmärkt på vintervägar
04.03.2023 insändare Amro Abdel Bari Bra Grepp på snön, bra broms egenskaper vid vinter väglag.
13.04.2020 insändare Dan Hedgren Mycket stabil körning, spårningstendenser är i stort sett inga. Greppet mot asfalt känns otroligt bra, även vid vått väglag. Mjuk och tyst gång. Överlag en positiv upplevelse.