Den nya UltraContact. Livslängd - utvecklad i Tyskland.
Njut av utmärkt körsträcka tack vare den nya YellowChili-blandningen.
Lita på hög motståndskraft - tack vare den robusta UltraShield-konstruktionen.
Upplev övertygande prestanda i våta förhållanden och komforten med lågt körljud.
Vårt recept för ultralång körning.
Vi vet att det är mycket roligare att se bra däck i aktion på asfalten än att behöva ta hand om nya. Det är därför som UltraContact, med sin nya YellowChili-blandning och den anpassade slitbanedesignen, gör att du kan få en säker och balanserad körupplevelse med ultrahög körsträcka. Det bästa man kan göra är att vänja sig vid att inte tänka på nya däck på väldigt, väldigt länge.
När gatorna blir tuffare visar han ingenting.
Att köra bil är roligast när du vet att nästan ingenting kan stoppa dig. Och det är just för denna känsla som vi har utvecklat nya UltraContact. Dess robusta UltraShield-konstruktion ger utmärkt skydd mot vardagliga skador. Vi önskar dig en trevlig stund på alla typer av vägytor - oavsett om det är grovt och ojämnt eller nybelagt.
För säker prestanda på våta ytor.
Njut av varje ögonblick på vägen – även när det regnar. Ett stort antal specialformade lameller möjliggör den så kallade wipe-out-effekten, varvid vatten snabbt dräneras till utsidan och du drar nytta av en kort bromssträcka. Dessutom reducerar speciella ljudbrytare i däckens spår avsevärt körljudet. Så att varje resa blir så trevlig och säker som möjligt för dig.
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större. Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö. Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.