Bridgestone Turanza All Season 6 är ett premiumdäck designat för personbilar, crossovers och elbilar, avsett för året runt-användning i regioner med milt klimat.
Utvecklingen av det nya däcket föregicks av en storskalig marknadsstudie där tusentals europeiska förare undersöktes om deras förväntningar på året runt-turistdäck och de utmaningar de står inför vid körning. Sedan lanseringen av året runt-däcket Turanza Weather Control A005 år 2018 har försäljningen i denna kategori vuxit snabbt i Europa. Förare i regioner med milda vintrar eller de som främst kör på välröjda stadsgator väljer i allt större utsträckning däck som inte behöver bytas två gånger om året.
En av fördelarna med denna nya modell är dess höga hållbarhet, med en livslängd som har ökat med 20 % jämfört med föregående generation, Weather Control A005 Evo.
Bridgestone Turanza All Season 6 har utvecklats med hjälp av Enliten-teknologi (vilket minskar vikten och rullmotståndet) och är också lämpligt för installation på elbilar. Dess riktade slitbanemönster och nya gummiblandning är designade för att förbättra kontakten med asfalten, förbättra vattenavrinningen och ge bättre grepp på snö, vilket säkerställer en balanserad övergripande prestanda.
Designat och tillverkat i Europa, är Bridgestone Turanza All Season 6 tillgängligt i 85 storlekar, från 16 till 21 tum.
Nytt för 2023, Bridgestone Turanza All Season 6 kännetecknas av:
Hög prestanda
Utmärkt bromsförmåga
Komfort
Säker körning under alla väderförhållanden
Obs! Ej lämplig för vinterkörning i Norden.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Turanza All season 6
B
Reducerar förbrukningsvärdena och hjälper till att sänka förbrukningskostnader
B
Säkert och tillförlitligt på våta vägar, reducerar bromssträckan kännbart
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Business Reviews
Modell:Turanza All season 6
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
09/2023
AUTO BILD - allrad
225/55 R18 102V XL Enliten / EV
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.