Bridgestone Potenza Sport är ett ultra-high-performance asymmetriskt sommardäck som introducerades av den japanska tillverkaren år 2020. Dessa däck gör det möjligt för förare att hantera vägförhållanden smidigt och förbättra prestandan hos sina kraftfulla personbilar.
Bridgestone Potenza Sport-däck, efterträdaren till Potenza S001, sätter en ny standard i premiumsegmentet genom att leverera bästa prestanda i klassen på både torra och våta underlag.
Tekniska egenskaper och fördelar
Asymmetrisk slitbanedesign, med en generös interaktionsyta för både torra och våta förhållanden;
Förlängd profil för sportigare dynamik och skarpare stabilitet i kurvor;
Effektiv borttagning av vatten och smuts från kontaktområdet tack vare släta dräneringskanaler;
Hög styvhet i slitbanestrukturen och starka underlager, vilket säkerställer en längre livslängd (10 % högre hållbarhet jämfört med Potenza S001);
Ekologiskt gummiblandning som förhindrar överdriven energiupptagning och minskar överhettning av materialet vid varma väderförhållanden.
Ett test av Bridgestone Potenza Sport 245/40 R18-däcken, som genomfördes före produktens marknadslansering, framhävde fördelarna med denna Bridgestone-serie jämfört med sina närmaste konkurrenter, särskilt skarpare hantering, utmärkt beteende vid höga hastigheter och mycket responsiv prestanda.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Potenza Sport
A
Utmärkta egenskaper för bromsning och vått väglag, ökad säkerhet vid dåligt väder
73dB
Under fastställt EU-gränsvärdet för däckbuller
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Business Reviews
Modell:Potenza Sport
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
02/2023
AUTO BILD - sportscars
295/30 R21 (102Y) XL EVc
PotenzaSport Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 817 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
11 844
10.09.2023 insändare Obaid Aseel Tyst, komfort, och bränsleeffektivt!!!
01.11.2022 insändare Jan Suhr Dessa däck litar jag inte på längre. Två stycken har på vänster fram spruckit på insidan. Första bilden på pallen upptäckte jag som tur var vid ett oljebyte, det andra sprack på vägen under körning.
Sprickan är på samma ställe och verkar ligga i skarven mellan sidoväggen och körbanan.
26.08.2022 insändare Fredrik Arnoldsson Otroliga däck! En udda mix mellan grepp, komfort och magiskt grepp på vått underlag.