Bridgestone Duravis All Season är ett året runt-däck för lätta lastbilar från 2020 från Bridgestone Japan. Dessa däck är idealiska för kommersiella fordon, och märkningarna 3PMSF och M+S indikerar bra våtgrepp och ökad stabilitet på snö. De är designade för användning året runt och ger pålitliga prestanda i alla väderförhållanden. Enligt det europeiska certifieringssystemet tillhör de klass "A".
Vid tillverkningen av Bridgestone Duravis All Season däck för lätta lastbilar har de senaste teknologierna och innovativa lösningarna använts, med hjälp av de senaste utvecklingarna inom branschen.
Utmärkta prestanda och tekniska egenskaper på våta underlag har uppnåtts genom ett V-format slitbanemönster och ett stort antal dräneringskanaler som snabbt avleder vatten och smuts från kontaktområdet. Det riktade, symmetriska slitbanemönstret och blockens placering i slitbanan förbättrar riktningsstabiliteten och kontrollen vid manövrering och kurvtagning.
Skuldrorna på Bridgestone Duravis All Season däck för lätta lastbilar bildas av makroblock med variabel avstånd. De krokformade spåren på skuldran och sidoväggen säkerställer en säker och förutsägbar körning på lös snö.
Däckets sidovägg är måttligt styv, stark och flexibel. Gummit deformeras inte under belastning. Den stora kontaktfläcken säkerställer jämn kontakt mellan slitbanan och vägbanan, vilket är nyckeln till enhetligt slitage. Gummiblandningen är formulerad med hjälp av Bridgestones egna NanoPro-Tech-teknologi.
Bridgestone Duravis All Season däck för lätta lastbilar finns tillgängliga i 23 storlekar, varav fem har förstärkta stammar.
Varför du bör överväga att köpa Bridgestone Duravis All Season däck:
Hållbarhet
Slit- och värmebeständighet
Bred användbarhet
Utmärkt grepp och bromsegenskaper
Obs! Ej lämplig för vinterkörning i Norden.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Duravis All-Season
C
Bränslebesparing möjlig med detta däck
A
Beroende på fordon och villkor upp till 30% kortare bromssträcka än våtgreppsklass F
72dB
Minimal utveckling av yttre buller, reducerad däckvolym
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.