Bridgestone Dueler H/P Sport är ett högkvalitativt sommardäck, perfekt för SUV:ar och crossovers. Tack vare de senaste innovationerna från tillverkaren är detta däck inte bara stabilt på varma vägar utan hjälper också till att förhindra vattenplaning under kraftigt regn.
Vad förare uppskattar med Dueler H/P Sport:
Hög hastighetsklassning
Svarar mycket bra på styrkommandon
Förblir stabilt och säkert
Har utmärkt väggrepp
Motstår vattenplaning
Kort bromssträcka
Snygg design
Hållbarhet
Bridgestone har lagt ner mycket arbete på att förbättra prestandan hos detta däck under varma förhållanden. De har optimerat gummiblandningen på sidospåren och förstärkt kordsiktet, vilket hjälper till att minska den värme som genereras vid kontakt med heta ytor. Cooling Fin-tekniken håller däckets sidoväggar svala och ger en bekvämare körning, även vid extrema temperaturer.
För utmärkt terrängprestanda har Bridgestone också implementerat Sharkskin-teknologi, som avleder stora mängder vatten för att förhindra vattenplaning. Gummiblandningen som används i Dueler H/P Sport har NanoPro-Tech-teknologi, som minskar värmeutvecklingen med 50 % jämfört med tidigare modeller. Den speciella slitbaneblandningen, som inkluderar vattenpartiklar, kiselsyra och extra långa kolkedjor, säkerställer effektiv vattenavledning, bra grepp på våta vägar och en betydligt minskad slitbaneslitage.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Dueler H/P Sport
B
Goda egenskaper för väggrepp och bromsförmåga vid vått väglag
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Business Reviews
Modell:Dueler H/P Sport
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
03/2014
GUTE FAHRT
215/65 R16 98V
rekommenderas
05/2013
LArgus de lAutomobile
215/65 R16 98V
Freinage sur sol sec (de 90à 0 km/h) classement 1er de 6 Freinage sur sol sec (de 130à 0 km/h) classement 1er de 6 Freinage sur sol mouillé (de 50à 0km/h) classement 4e de 6 Freinage sur sol mouillé (de 80à 0km/h) classement 3e de 6 Aquaplaning Longitudinal classement 3e de 6 Comportement Routier sur sol sec 1er de 6 Comportement Routier sur sol mouillé 1er de 6 Résistance au roulement 6e de 6 Bruit de roulement 4e de 6
DuelerH/PSport Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 193 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
21 890
14.03.2020 insändare Olle Andersson Bra fäste på våt & torr vägbana, grymt slitstarka .jag körde över 9500mil byte - dock mest motorväg.
14.03.2020 insändare Olle Andersson Bra fäste på våt & torr vägbana, grymt slitstarka .jag körde över 9500mil byte - dock mest motorväg.
01.12.2010 insändare Mange Även mycket bra grepp på is! Oslagbart om kombinerat med 4x4!