Vinterdäcken Bridgestone Blizzak W810 har utvecklats av specialister från det välrenommerade japanska däckmärket för skåpbilar, lätta lastbilar och kommersiella fordon som används under tuffa vinterförhållanden och på krävande vägar. Dessa däck är särskilt lämpliga för transporter på intercityrutter.
Fördelar med Bridgestone Blizzak W810-däcket:
Innovativ gummiblandning: Tillverkad av en unik kombination av lätta polymerer, silica och naturliga komponenter, vilket säkerställer att däcket behåller sina egenskaper även vid extremt låga temperaturer.
Avancerat mönsterdesign: Den unika designen med hundratals korsande spår förhindrar vattenplaning och ansamling av slask. Dräneringskanalerna förblir effektiva även när slitbanan är kraftigt nedsliten. Antalet och bredden på spåren kompenserar för minskningen i djup när däcket slits.
Förbättrat grepp på snö: Speciella sågtands- och kilformade skärningar i kanterna på mönsterblocken skapar fler kontaktpunkter, vilket gör att fordonet kan navigera på snötäckt underlag med minimalt slir.
Bättre prestanda på snö: Flera 3D-lameller i skuldblocket förbättrar däckets förmåga att hantera snötäckta vägar.
Förbättrad bromsprestanda: Jämfört med föregångaren Bridgestone Blizzak W800 erbjuder W810 en 30 % kortare bromssträcka på snöiga och isiga underlag.
Stöthållfasthet: Däckets förstärkta stomme tål kraftiga stötar och överbelastningar vid körning på ojämna underlag, samtidigt som det minskar vibrationer och ger effektiv stötdämpning.
Riktningsstabilitet: Säkerställer att fordonet förblir stabilt vid höga hastigheter på raka vägar.
Ökad hållbarhet: W810-däcken erbjuder 41 % högre slitstyrka på framaxeln och 24 % högre slitstyrka på bakaxeln jämfört med föregångaren.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Blizzak W810
F
Bränsleförbrukning kan sänkas för körförhållanden
C
Bättre bromseffekt och väggrepp på vått väglag vid dåligt väder
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
BRIDGESTONE EU NV/SA
Via del Fosso del Salceto 13/15, 00128, Rome, Italy