Bridgestone Blizzak LM005 ger föraren full kontroll i alla vinterförhållanden. Vintrarna blir allt mer oförutsägbara med extrem nederbörd, täta perioder med minusgrader och snöfall för första gången på åratal i vissa områden. Det här vinterdäcket har enastående prestanda i snö och is förutom klassens bästa våtgrepp och bromsegenskaper1.
Minskad bromssträcka på snö och is Kombinationen med 2D-kanaler i mitten och 3D-kanaler i axelpartiet på slitbanan ger utmärkt bromsverkan med kortare bromssträcka på snö- och istäckta vägar.
Förbättrad dragkraft i snö Sicksackspår med vinklade kanter ger bättre kontakt mellan snön i spåren och snön på vägen
Klassens bästa våtgrepp och bromsegenskaper En ny nano-selektiv blandningsteknik förbättrar fördelningen av kiseldioxid i NanoPro-Tech™-blandningen och ger de bästa broms- och kurvtagningsegenskaperna i klassen1, testat av TUV, utöver EU-klass ”A” för våtgrepp.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Blizzak LM 005
C
Bränslebesparing möjlig med detta däck
B
Säkert och tillförlitligt på våta vägar, reducerar bromssträckan kännbart
72dB
Genomsnittlig däckvolym, måttligt utveckling av yttre buller
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Business Reviews
Modell:Blizzak LM 005
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
09/2020
Auto Express
235/50 R20 100T (+), AO
Thanks to standard-setting wet performance, the Blizzak is an ideal tyre for British winters, which see far more rain than snow on the road.
BlizzakLM005 Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 458 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
8 885
30.03.2023 insändare Bengt Bolander Betydligt bättre än tidigare dubbfria vinterdäck jag haft.
31.03.2019 insändare Patrik jdom greppar bra men är hala i sidledes så bilen vill gärna sladda eller inte vänga alls som i rondeller