Utvecklade av ingenjörer på Bridgestone, är de premium dubbfria vinterdäcken Blizzak Ice designade för att öka säkerheten och komforten vid körning under de tuffaste vinterförhållandena. De är utformade för att:
prestera säkert på både våta och torra vägunderlag;
ge akustisk och mekanisk komfort;
vara hållbara och energieffektiva;
minska fordonets bränsleförbrukning.
Bridgestone Blizzak Ice-däcket är en förbättring av den populära vinterserien VRX2, som lanserades bara ett år före denna nya modell.
Vinterdäcket Bridgestone Blizzak Ice är tillverkat av en extremt hållbar gummiblandning med flera specifika egenskaper. Tack vare Active Multicell Compound II-teknologin kan däcket absorbera små vattendroppar från ytan. Detta eliminerar den tunna vattenfilmen, vilket ökar säkerheten och förbättrar fordonskontrollen, även under de mest utmanande förhållandena.
Tack vare den unika strukturen på det asymmetriska slitbanemönstret är Blizzak Ice-däcket lämpligt för alla körförhållanden. Däcket har visat sig prestera utmärkt både på torra och våta vägar, samt på snötäckta och isiga underlag. Greppet är resultatet av det samordnade samarbetet mellan alla mönsterelement, inklusive:
slitbanans djup;
längsgående och tvärgående dräneringsspår;
unika flerfacetterade block;
ett flerstegsmönster;
en bred mittremsa bestående av två lutande ribbor;
tredimensionella och tvådimensionella lameller;
laterala marksågtänder.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Blizzak Ice
E
Däcktypiskt, avsett för normal förbrukningseffektivitet
E
Förbättrat väggrepp vid vått väglag, bromsar tillförlitligt vid måttligt regnväder
71dB
Genomsnittlig däckvolym, måttligt utveckling av yttre buller
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
BlizzakIce Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 6 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
8 083
17.12.2021 insändare Oskar Ericson Fantastiskt grepp på snö!
Och riktigt bra på is trots dubbfritt!
Flera bekanta använder samma däck med förtjusning!