Bridgestone Blizzak DM-V2 är ett premium vinterdäck designat för terrängfordon och personbilar. Detta däck ger pålitligt grepp på alla typer av ytor och hanterar effektivt hinder som djup, lös snö eller tjock is. Däcket har varit i produktion sedan 2014, och tillverkaren har genomfört många tester och prövningar av detta vinterdäck. Det har visat utmärkta resultat under alla förhållanden, vilket gör det lämpligt för extrem körning under vinterliga terrängförhållanden.
Fördelar med Blizzak DM-V2 vinterdäck:
Förbättrad hantering tack vare en bredare kontaktyta på en platt slitbanaprofil.
Grepp på alla ytor tack vare det riktade slitbanemönstret och det fuktabsorberande Multi-Cell Compound.
Hållbarhet tack vare flerskikts sidoväggsstruktur och förstärkta slitbaneskuldror.
För att säkerställa bra grepp är Blizzak DM-V2:s slitbana utformad med snöfällor och ett system av korsande kanaler. En framstående funktion är vinkeln på dräneringsspåren, som är speciellt designade för att snabbt avlägsna vatten och slask. De breda blocken i slitbanans skulderområden har urtag som förbättrar greppet, även i djup snö. Dessutom har antalet sajpningar (de små skårorna i slitbanan) ökat för att förbättra prestandan ytterligare. Dessa sajpningar ger inte bara styvhet och grepp, utan möjliggör också att slitbanemönstret kan vara upp till 10 mm djupt utan att påverka hanteringen.
Däcket använder också en uppdaterad version av Multi-Cell Compound, som absorberar fukt från vägbanan ännu effektivare. Denna uppgradering förbättrar greppet på isiga ytor avsevärt, särskilt vid lätt frost ner till -5 grader Celsius. Och om du är orolig för en lång inkörningsperiod, behöver du inte vara det! Blizzak DM-V2 behöver bara cirka 200 kilometer för att aktivera alla mikroporer, jämfört med de 2 000 kilometer som krävdes för den tidigare modellen.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Blizzak DM V2
G
Minskning i bränsleförbrukningen beroende på fordon och körförhållanden
F
Lämpar sig för våta vägar, tillräcklig bromsprestanda
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.