Det nya kanalmönstret säkerställer optimalt grepp och väghållning på snö. Den nya gummiblandningen minskar styvheten vid låga temperaturer och ger kortare bromssträcka på isiga vägbanor(3).
ETT AV MARKNADENS HÖGST KLASSADE DÄCK :
Däckets B-klassning verifierar dess utmärkta säkerhet vid våtbromsning(4).
Däckets V-formade rotationsriktade däckmönster och kanaler ger effektivare vattenavledning och minskar risken för vattenplaning(5).
SNYGGA DÄCKSIDOR
Du kommer att sakna det snygga relieftrycket på däcksidorna när du byter till dina sommardäck.
* 3 Peak Mountain Snow Flake ** Mud+Snow
(1) 8 % kortare bromssträcka på is jämfört med föregående serie BFGoodrich® g-Force Winter med dimension 205/55 16 91H. Michelin internt test utfört på isbana i Clermont ferrand i oktober 2014.
(2)Våtbromsklassning uppgraderad från C till B jämfört med föregående serie BFGoodrich® g-Force Winter. Källa: Produktövervakningsrapport augusti 2015. Bromssträcka på våt vägbana reducerad med 2,2 meter, dvs. 6 %, jämfört med föregående serie BFGoodrich® g-Force Winter med dimension 205/55 16 91H. Michelin internt test utfört i december 2014 vid Ladoux Technology Center.
(3) 8 % kortare bromssträcka på is jämfört med föregående serie BFGoodrich® g-Force Winter med dimension 205/55 16 91H. Michelin internt test utfört på isbana i Clermont ferrand i oktober 2014.
(4) Våtbromsklassning uppgraderad från C till B jämfört med föregående serie BFGoodrich® g-Force Winter. Källa: Produktövervakningsrapport augusti 2015. Bromssträcka på våt vägbana reducerad med 2,2 meter, dvs. 6 %, jämfört med föregående serie BFGoodrich® g-Force Winter med dimension 205/55 16 91H. Michelin internt test utfört i december 2014 vid Ladoux Technology Center.
(5) Motstånd mot vattenplaning ökat med 15 % på raksträcka och 13 % i kurvor jämfört med föregående serie BFGoodrich® g-Force Winter med dimension 205/55 16 91H. Michelin internt test utfört i december 2014 vid Ladoux Technology Center.
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större. Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö. Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.