För att hitta rätt uppsättning däck finns all viktig information sammanfattad i däckbeteckningarna på däckets sidovägg. Vi förklarar här exakt hur du tolkar dessa markeringar.
Informationerna på den yttre sidoväggen av dina nuvarande däck omfattar däcktillverkaren, däcktypen, hastighetsindexet, tillverkningsdatumet (DOT-nummer) och mycket mer. Dessa uppgifter finns också i registreringsbeviset del I. Observera att uppgifterna kan skilja sig mellan fram- och bakaxel.
Observera: Specifikationerna för fram- och bakaxlarna kan skilja sig åt.
Om du är ny på ämnet däckbeteckningar kan bokstäverna och bokstavskombinationerna först verka förvirrande. Här är några exempel: M står för en högsta hastighet på 130 km/h, vilket ofta gäller för nödhjul och reservdäck, som betecknas med RF (Runflat-däck). Däck med beteckningen H är godkända för upp till 210 km/h. Det finns många fler avsteg däremellan.
Ingen fara! Med hjälp av vår grafik kan du enkelt läsa av vad siffrorna och bokstäverna på ditt däck betyder.
Däcktillverkare (märke)
Profilbeteckning / däcktyp
Vilka avvikelser är tillåtna mellan registreringsbevis och däck?
Avvikande från grundregeln att beteckningarna i fordonsdokumenten och på däcken måste överensstämma, gäller följande undantag:
- Lastindex LI: Lastindex för det monterade däcket får vara högre än motsvarande anteckning i fordonsdokumenten. Exempel: Fordonsdokument 195/65 R 15 91 T, däckmärkning: 195/65 R 15 89 T.
- Hastighetssymbol: Den får vara "högre" än motsvarande anteckning i dokumenten. Exempel: Fordonsdokument 205/55 R 16 91 H, tillåtna däck: 205/55 R 16 91 V.
- Vinter-/helårsdäck: Hastighetsindexet får vara lägre än det som anges i dokumenten för sommardäck. I dessa fall måste en klistermärke med M+S-märkning och snöflingesymbol sättas inom förarens synfält. Exempel: Fordonsdokument 195/65 R 15 89 H (sommardäck), tillåtna däck: 195/65 R 15 89 Q M+S-märkning med snöflingesymbol. I detta fall begränsas den tillåtna maxhastigheten för fordonet av däckets hastighetsindex.
- P-däck: Däck märkta med "P" är tillverkade i USA eller Australien och är avsedda för personbilar. De får användas om de är märkta enligt ECE-R30, vilket innebär att deras driftmärkning måste följa den form som presenteras i detta informationsblad. Om märkningen avviker från ECE-R 30 (t.ex. inget lastindex, inget hastighetsindex) måste däcktillverkaren skriftligen bekräfta överensstämmelsen med ECE-normen. Denna bekräftelse måste föraren alltid ha med sig.
- ZR- och VR-däck: Om dessa fortfarande anges i äldre fordons dokument får lika stora W-däck (upp till 270 km/h) med tillräcklig bärförmåga användas om fordonets maxhastighet enligt registreringsbeviset (punkt 6) inte överstiger 260 km/h och inga ytterligare typ- eller fabrikatsbindningar (punkt 33) anges. Vid tveksamheter bör fordons- eller däcktillverkaren kontaktas.
Vill du montera däck med dimensioner som inte anges i fordonsdokumenten, kontakta oss. Vi kan meddela dig om ytterligare däckdimensioner har godkänts i efterhand eller om andra hjul-däckkombinationer är godkända.
Däckbredden angeskrivs i millimeter (t.ex. 195 mm). Standardiseringen av däck gör att de flesta däck kan monteras på fälgar av olika bredder. Dessa breddskillnader kan göra att vissa fordon endast kan använda däck från specifika tillverkare (märkesbindning). Användningen av snökedjor kan också vara beroende av specifika däcktillverkare. Kontrollera alltid informationen i fordonsdokumenten och i bruksanvisningen.
Detta avser förhållandet mellan höjden och bredden på däckets tvärsnitt i procent. En märkning av typen /50 betyder att däckets höjd är hälften så stor som dess bredd. Med lägre förhållandetal blir däckets sidovägg lägre, vilket är vanligt för sportiga bilar (225/45...).
"R" står för "Radial". Detta är den vanligaste konstruktionen idag, där karkassfibrerna är arrangerade radialt. Fram till 1960-talet var diagonaldäck standard. Om dessa fortfarande produceras för specialfall (t.ex. veteranbilar), står istället för "R" ett "D" eller "-". Observera: Endast däck av en och samma konstruktion får monteras på ett fordon. Blandad användning av diagonal- och radialdäck på ett fordon är enligt StVZO § 36 inte tillåten. Exempel: 195/65 R15.
Fälgdiametern mäts diagonalt från fälgkant till fälgkant och anges vanligtvis i tum ("). De vanligaste måtten sträcker sig från 15" till 22". Exempel: 225/45 R17.
Lastindex (även kallad Load Index eller bärförmåga) visar hur mycket ett däck maximalt får belastas. Kontrollera detta i dina fordonsdokument eller på sidoväggen på ditt aktuella däck. Exempel: Om det står 195/55 R16 87 V på ditt nuvarande däck, betyder 87 att lastindexet är 87. Detta motsvarar inte 87 kg - det är en kod som måste omvandlas. En titt på vår nedanstående tabell visar att lastindex 87 motsvarar en belastning på 545 kg.
Lastindex
|
Last per däck [kg]
|
|
Lastindex
|
Last per däck [kg]
|
|
Lastindex
|
Last per däck [kg]
|
19
|
77,5
|
|
81
|
462
|
|
143
|
2725
|
20
|
80
|
|
82
|
475
|
|
144
|
2800
|
21
|
82,5
|
|
83
|
487
|
|
145
|
2900
|
22
|
85
|
|
84
|
500
|
|
146
|
3000
|
23
|
87,5
|
|
85
|
515
|
|
147
|
3075
|
24
|
90
|
|
86
|
530
|
|
148
|
3150
|
25
|
92,5
|
|
87
|
545
|
|
149
|
3250
|
26
|
95
|
|
88
|
560
|
|
150
|
3350
|
27
|
97,5
|
|
89
|
580
|
|
151
|
3450
|
28
|
100
|
|
90
|
600
|
|
152
|
3550
|
29
|
103
|
|
91
|
615
|
|
153
|
3650
|
30
|
106
|
|
92
|
630
|
|
154
|
3750
|
31
|
109
|
|
93
|
650
|
|
155
|
3875
|
32
|
112
|
|
94
|
670
|
|
156
|
4000
|
33
|
115
|
|
95
|
690
|
|
157
|
4125
|
34
|
118
|
|
96
|
710
|
|
158
|
4250
|
35
|
121
|
|
97
|
730
|
|
159
|
4375
|
36
|
125
|
|
98
|
750
|
|
160
|
4500
|
37
|
128
|
|
99
|
775
|
|
161
|
4625
|
38
|
132
|
|
100
|
800
|
|
162
|
4750
|
39
|
136
|
|
101
|
830
|
|
163
|
4875
|
40
|
140
|
|
102
|
850
|
|
164
|
5000
|
41
|
145
|
|
103
|
875
|
|
165
|
5150
|
42
|
150
|
|
104
|
900
|
|
166
|
5300
|
43
|
155
|
|
105
|
925
|
|
167
|
5450
|
44
|
160
|
|
106
|
950
|
|
168
|
5600
|
45
|
165
|
|
107
|
975
|
|
169
|
5850
|
46
|
170
|
|
108
|
1000
|
|
170
|
6000
|
47
|
175
|
|
109
|
1030
|
|
171
|
6150
|
48
|
180
|
|
110
|
1060
|
|
172
|
6300
|
49
|
185
|
|
111
|
1090
|
|
173
|
6500
|
50
|
190
|
|
112
|
1120
|
|
174
|
6700
|
51
|
195
|
|
113
|
1150
|
|
175
|
6900
|
52
|
200
|
|
114
|
1180
|
|
176
|
7100
|
53
|
206
|
|
115
|
1215
|
|
177
|
7300
|
54
|
212
|
|
116
|
1250
|
|
178
|
7500
|
55
|
218
|
|
117
|
1285
|
|
179
|
7750
|
56
|
224
|
|
118
|
1320
|
|
180
|
8000
|
57
|
230
|
|
119
|
1360
|
|
181
|
8250
|
58
|
236
|
|
120
|
1400
|
|
182
|
8500
|
59
|
243
|
|
121
|
1450
|
|
183
|
8750
|
60
|
250
|
|
122
|
1500
|
|
184
|
9000
|
61
|
257
|
|
123
|
1550
|
|
185
|
9250
|
62
|
265
|
|
124
|
1600
|
|
186
|
9500
|
63
|
272
|
|
125
|
1650
|
|
187
|
9750
|
64
|
280
|
|
126
|
1700
|
|
188
|
10000
|
65
|
290
|
|
127
|
1750
|
|
189
|
10300
|
66
|
300
|
|
128
|
1800
|
|
190
|
10600
|
67
|
307
|
|
129
|
1850
|
|
191
|
10900
|
68
|
315
|
|
130
|
1900
|
|
192
|
11200
|
69
|
325
|
|
131
|
1950
|
|
193
|
11500
|
70
|
335
|
|
132
|
2000
|
|
194
|
11800
|
71
|
345
|
|
133
|
2060
|
|
195
|
12150
|
72
|
355
|
|
134
|
2120
|
|
196
|
12500
|
73
|
365
|
|
135
|
2180
|
|
197
|
12850
|
74
|
375
|
|
136
|
2240
|
|
198
|
13200
|
75
|
387
|
|
137
|
2300
|
|
199
|
13600
|
76
|
400
|
|
138
|
2360
|
|
200
|
14000
|
77
|
412
|
|
139
|
2430
|
|
201
|
14500
|
78
|
425
|
|
140
|
2500
|
|
202
|
15000
|
79
|
437
|
|
141
|
2575
|
|
203
|
15550
|
80
|
450
|
|
142
|
2650
|
|
204
|
16000
|
Dina nya däck får inte ha ett lägre lastindex än vad som anges i fordonsdokumenten. Ett högre värde är dock tillåtet.
Detta är en bokstav som anger däckets tillåtna maxhastighet. Följande hastighetskategorier är associerade med bokstäverna. Här är de vanliga hastighetsindexen för personbilar:
GSY
|
km/h
|
M
|
130
|
N
|
140
|
P
|
150
|
Q
|
160
|
R
|
170
|
S
|
180
|
T
|
190
|
U
|
200
|
H
|
210
|
V
|
240
|
W
|
270
|
Y
|
300
|
ZR
|
>240
|
Personbilsdäck är idag nästan alltid av typen "slanglösa". Att sätta in en slang är inte bara onödigt, det är inte tillåtet. Undantag: Däck för veteranbilar är undantagna från detta krav.
Tidigare kodsystem: De sista tre siffrorna i den så kallade "DOT"-numret anger tillverkningsdatumet. De första två positionerna anger produktionsveckan, den sista siffran är sista siffran på året. Exempel: 1121 = 11 veckan 2021.
Flera gånger runt däckets sidovägg finns förkortningen "TWI" (Tread Wear Indicator) präglad. Istället för förkortningen TWI kan det också finnas en triangulär markering. Symbolen visar om ett däck är utslitet - dvs. om däckets mönsterdjup inte längre har den föreskrivna minsta djupet. Om däcket är så slitet att indikatorn är i nivå med mönstret måste däcket bytas ut. Anledningen är att tester visar att greppet, särskilt på vått underlag, minskar avsevärt när mönsterdjupet är mindre än ca 3 mm!
Om du på din däcksida ser ytterligare beteckningar som C, CP, XL eller HL, så är detta speciella dimensionskategorier:
- C-däck är däck för transportbilar.
- CP-däck är däck för husbilar.
- XL-däck är däck med högre bärförmåga som behövs för fordon som t.ex. skåpbilar. Många tillverkare har redan börjat tillverka vissa dimensioner endast i XL-version, eftersom dessa däck (förutom bärförmågan) inte skiljer sig från "vanliga" däck.
- HL-däck används i vissa elbilar, eftersom dessa, på grund av batteriernas höga vikt, kräver högre bärförmåga
Vinterdäck är märkta med "M+S" och en snöflinga på ett bergsymbol. Detta visar att det är en däcktyp som är anpassad för de speciella kraven under vinterförhållanden.
Använd vår lättanvända däckssökfunktion för att hitta perfekt passande nya däck till din bil: