Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser, tillhandahålla sociala nätverksfunktioner och analysera trafik. Vidare tillhandahåller vi partners inom sociala nätverk, annonsering och analys med information om hur du använder för webbplats. Om du fortsätter att använda vår webbplats så godkänner du våra cookies.
Beställningsstatus x
Logga ut

Däckbyte

Vårtecken och höstväder innebär för många förare endast en sak: dags för däckbyte ! För de som kör med allsäsongdäck eller som bor i områden med minimal snö och is på vintern kan komma undan denna besvärliga ritual som måste göras två gånger om året. Men inte ens dessa förare kan undvika däckbyte helt, eftersom utslitna däck alltid måste bytas ut i tid. I svensk lag gäller att minimikravet för ett däcks mönsterdjup är 1,6 mm. Däremot är det att rekommendera däckbyte redan när mönsterdjupet blir så lite som 3 mm eller när däcken fyller 8 år. På däckets sidovägg finns DOT numret som visar tillverkningsdagen.

Resa med rätt däck - hela tiden

Enligt svensk lag är det krav på vinterdäck och sommardäck under olika säsonger, ur säkerhetssynpunkt. Förare som använder allsäsongdäck i allmänhet rekommenderas att använda vinterdäck under vintersäsongen då dessa däck har en profil som är speciellt anpassad för vinterförhållanden. De innehåller olika gummiblandningar som inte sommardäck har. Däremot är de inte lämpliga att använda i sommartemperaturer, för då gäller det att byta till sommardäck som har sina speciella egenskaper.

Förr räckte det med M + S (Mud + Snow) symbolen som visar att däcket är lämpligt för vinterbruk. Men nu rekommenderas förarna före däckköpet att hålla utkik efter snöflingesymbolen och testrapporter som ger information om kvaliteten på olika däck. Det är viktigt att se till att de bättre bevarade däcken monteras på bakaxeln när det väl är dags för däckbyte. Om däcken monteras för första gången efter ett däckbyte, kan de i allmänhet uppskattas som tillförlitliga och kan ta dig fram säkert från punkt A till punkt B.

Gör ditt däckbyte på en servicepartner

De som vill göra däckbytet själv bör först söka efter några tillförlitliga instruktioner på nätet - hur man går tillväga vid däckbyte. Det är väldigt få förare som vill gå igenom besväret, men det brukar sluta med att de betalar för däckbytet . Själva kostnaden varierar från verkstad till verkstad - en jämförelse kan hjälpa dig att avgöra. Däckbalansering är en extra kostnad. Vissa monteringsstationer erbjuder sina kunder förvaring utav deras oanvända vinter- och sommardäck. De som väljer att förvara sina däck hemma bör tänka på att skydda dem från UV-ljus. Däck bör lagras mörkt, svalt, torrt och rent. Däck med fälgar kan staplas ovanpå varandra eller hängas upp, medan däck utan fälgar måste lagras i upprätt läge.

2 gånger om året måste däckbytet ske, vilket bilister kan göra ekonomiskt genom att hålla reda på de fantastiska erbjudanden som dackonline.se erbjuder. Förare som har fordon som är utrustade med däcktrycks övervakningssystem kan hitta ytterligare information här .