Beställningsstatus x
Logga ut

08 - 52 50 06 0808 - 52 50 06 08

ContiSeal Teknologi

En däckpunktering kan vara en mardröm. Om en spik punkterar ditt däck på motorvägen när du kör 130 km/h skulle det vara otänkbart att bara köra vidare. Om däcket förlorar tryck kan sidoväggarna fastna mellan fälgen och vägen och göra så att däcket slits av ifrån fälgen. I ideala fall får detta inga allvarliga följder och du behöver helt enkelt bara byta ut däcket. Föredrar du att undvika detta krångel? Då behöver du ett däck med ContiSeal-teknologi.

© ContiSeal

Däck med ContiSeal-teknologi innehåller ett tjockt, klibbigt tätningsmedel på insidan som omedelbart tätar en punktering. Minst 80 % av alla a däckpunkteringar som har en diameter på upp till 5 millimeter kan tätas nästan direkt. Resultatet: du kan fortsätta köra och behöver inte byta däck på en gång. Du bör naturligtvis låta däcket undersökas av en kvalificerad däckspecialist när du kan. I händelse av möjligt minskat lufttryck när du använder däck med Seal-teknologi rekommenderar en tillverkare att du använder ett övervakningssystem för däcktryck.

Du kan enkelt identifiera däck med ContiSeal-teknologi med hjälp av en symbol på däcksidan. Det behövs inga speciella fälgar för att montera dessa däck. De finns tillgängliga i både sommar- och vinterversioner i många storlekar mellan 16 - 21 tum och kan köras i upp till 300 km/h (enligt deras hastighetsindex) då det inte finns några hastighetsgränser eller en begränsad körsträcka för ContiSeal-däck. Detta är en klar fördel över traditionella Run-Flat-däck. Av denna anledning fabriksutrustar nu ett antal tillverkare som Volkswagen, BMW och SEAT olika modeller med ContiSeal-däck.