Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser, tillhandahålla sociala nätverksfunktioner och analysera trafik. Vidare tillhandahåller vi partners inom sociala nätverk, annonsering och analys med information om hur du använder för webbplats. Om du fortsätter att använda vår webbplats så godkänner du våra cookies.
Beställningsstatus x
Logga ut

ContiSeal Teknologi

En däckpunktering kan vara en mardröm. Om en spik punkterar ditt däck på motorvägen när du kör 130 km/h skulle det vara otänkbart att bara köra vidare. Om däcket förlorar tryck kan sidoväggarna fastna mellan fälgen och vägen och göra så att däcket slits av ifrån fälgen. I ideala fall får detta inga allvarliga följder och du behöver helt enkelt bara byta ut däcket. Föredrar du att undvika detta krångel? Då behöver du ett däck med ContiSeal-teknologi.

© ContiSeal

Däck med ContiSeal-teknologi innehåller ett tjockt, klibbigt tätningsmedel på insidan som omedelbart tätar en punktering. Minst 80 % av alla a däckpunkteringar som har en diameter på upp till 5 millimeter kan tätas nästan direkt. Resultatet: du kan fortsätta köra och behöver inte byta däck på en gång. Du bör naturligtvis låta däcket undersökas av en kvalificerad däckspecialist när du kan. I händelse av möjligt minskat lufttryck när du använder däck med Seal-teknologi rekommenderar en tillverkare att du använder ett övervakningssystem för däcktryck.

Du kan enkelt identifiera däck med ContiSeal-teknologi med hjälp av en symbol på däcksidan. Det behövs inga speciella fälgar för att montera dessa däck. De finns tillgängliga i både sommar- och vinterversioner i många storlekar mellan 16 - 21 tum och kan köras i upp till 300 km/h (enligt deras hastighetsindex) då det inte finns några hastighetsgränser eller en begränsad körsträcka för ContiSeal-däck. Detta är en klar fördel över traditionella Run-Flat-däck. Av denna anledning fabriksutrustar nu ett antal tillverkare som Volkswagen, BMW och SEAT olika modeller med ContiSeal-däck.