ico 08 - 52 50 06 08

Lufttryck I däck

De flesta förare vet att Lufttrycket I däckenMåste kollas regelbundet. men varför? Här finner du information om :

Tabell över lufttryck I däck

Trasiga däck är ofta orsakat av inkorrekt lufttryck I däcket. Utöver det så påverkar det säkerheten. för lite luft I ett däck ökar stoppsträckan och påverkar körförmågan vid Vattenplaning. Utöver detta kan däcket hettas upp för mycket och omformas, vilket kan förstöra däcket.

En annan kritisk faktor är effekten av lågt lufttryck I däcken ökar bränsleförbrukningen märkbart, vilket ökar kostnaden att köra. Att välja ett för högt lufttryck för att spara pengar är inte ett bra alternativ heller. det resulterar I ett sämre grepp på vägen och sliter ut däcken snabbare. Det är endast rekommenderat att ha ett högre lufttryck om du lastar mer än vanligt (t.ex. om du åker på semester med familjen).


Här finner du en Tabell över lufttryck I däck: Continental Lufttryck I däck

Continental tabell över lufttryck för däck

Utdrag ur Continental lufttryck I däck tabell

Vilket lufttryck är korrekt?

Men vilket lufttryck är det rätta? Det är specificerat av fordonets tillverkare och kan finnas I dokumentationen eller i däcklufttryckstabellen . Ofta finns den som ett klistermärke på insidan av bildörren. ifall det är 2.5 bar är det inte det absoluta trycket, utan trycket I förhållande till väderleken och temperaturen. Vilket brukar vara runt 1 bar, som resulterar I ett lufttryck runt 3.5 bar. Tryckmätarna på bensinstationer visar det relative lufttrycket. ifall du behöver 2.5 bar är det rätta trycket att fylla på. Kontrollera lufttrycket när däcket är kallt ,t.ex. efter mindre än 10km körning I stadstrafik.

Moderna bilar är utrustade med Övervakningssystem för lufttryck (TPMS). Att kolla lufttrycket är inte längre nödvändigt då detta kontrolleras elektroniskt via ett inbyggt system. TPMS är ett krav enligt lag I alla nya bilar. Lufttrycket mäts av en sensor I varje hjul. Detta innebär extra kostnader för förare I samband med däckbyte, vilket också är dyrt nu. TMPS ökar dock säkerheten för förare.

Mäta lufttryck

Mäta lufttryck

© blue studios gmbh

Däckventiler

Det är rekommenderat att kontrollera lufttrycket I däcken regelbundet. För att undvika däckskador som kan orsakas av för lågt lufttryck I däcket. Ifall du fyller på luft ett par gånger I månaden bör du kontrollera däckventilerna - då de kan vara trasiga, Däckventiler bör bytas varje gång du byter däck - det tar bara ett par sekunder. Vanligtvis är det gummiventiler även kända som "snap-in valves".

Kombinerat med metallfälgar används metall ventiler, dessa är dyrare men kommer också att se bättre ut. Var noga med att korken är påskruvad annars får du in damm och skräp I ventilen - vilket förkortar dess livstid, vilket vanligtvis är fyra år.

Däckgas

Har du redan blivit erbjuden att flytta däcken med gas istället för luft? Många handlare erbjuder detta till ett bra pris, fler och fler förare börjar undra: hjälper det? Det påstås att du inte behöver kontrollera lufttrycket I däcken då inget kan läcka med gas. Det låter som bra försäljningsknep, men hjälper det faktiskt I verkligheten?

Däckgas är kväve, vilket inte läcker lika lätt. Luft innehåller 70% kväve som läcker ut mycket snabbare ur ett däck. Ifall däcket är skadat hjälper inte gas alls. en skada kan lätt upptäckas genom att kolla lufttrycket I däcket - vilket även då behövs göras fast det är fyllt med gas.

Det finns dock fördelar med gas I däcken, vilket inte bara hjälper motorister: Syret I luft kan bidra till däck bränder eller rost av fälgen - men endast vid väldigt högt lufttryck. Det spelar roll vid racing, för flygplan och tunga transporter, men inte för bilar eller motorcyklar. Så du kan spara kostnaden att fylla på med gas och fylla med luft istället.

Uppåt

Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.

dackonline.se - ett erbjudande från Delticom AG 104