ico 08 - 52 50 06 08

Lackförsegling

Det är en vanlig missuppfattning att en vaxning på biltvätten fungerar som en lackförsegling och att vatten eller smuts därför inte fastnar. I själva verket gör en vaxning att bilen glänser efter tvätten och att vatten rinner av snabbare, men effekten avtar efter några dagar. Använder du en hårdvax kan du få resultatet att hålla i flera veckor, men det är tröttsamt att polera bilen med vax för hand.

Alternativet: en lackförsegling från Profi. En lackförsegling som görs professionellt stänger igen lackens porer. Det är de som kräver lämplig behandling så att inte smuts eller vattenfläckar syns på lackens ytan. Precis som med mycket annat i vardagslivet används nanoteknologi i lackförseglingar. Pärlandet och avstötningen av vatten som behandlingen resulterar i kallas även för lotuseffekten. Nanolagren skyddar inte bara lacken från gyttja, utan även UV-ljus, fågelspillning och stenskott. Efter att en sådan lackförsegling väl utförts blir det lekande lätt att tvätta bilen. Lackförsegling är inte billigt - du måste nämligen investera några tusenlappar. Detta beror på kostnaden.

Efter den noggranna rengöringen följer sedan flera omgångar av polering. Lacken ska tvättas och avfettas. Därefter kommer lackförseglingen, som håller i upp till 2 år. Det är en betydligt längre tid än olika typer av vax, men den är helt enkelt även dyrare. Det går även att köpa gör-det-själv-kit för lackförsegling. De kostar ungefär en tiondel av priset hos ett proffs, och håller - om de nu appliceras rätt - i ungefär ett år. Denna metod är visserligen endast något för skickligare förare som har mycket tålamod. Vilken typ av försegling du bör överväga beror därför på tid och budget.

Skydda och vårda din lack så här:

Auto mit gutem Lack

Använd rostomvandlare

Rost är någonting som ingen vill ha på sin bil. Detta går däremot med tiden oftast inte att undvika. Ett litet stenskott i lacken räcker för att det skadade stället ska börja rosta. Den håller sig inte till ett litet område, så därför ska de rostiga bitarna tas bort direkt. Lösningen: rostomvandlare. Den omvandlar järnoxid (rost) till exempelvis järnfosfat som är betydligt mer stabil och dessutom kan målas. Rostomvandlare går att köpa i butik och för att använda rostomvandlare följer du följande steg:

  1. Täck över området runt den berörda punkten med maskeringstejp så att lacken inte skadas.
  2. Slipa bort rosten med 80 eller 150 sandpapper. Slipa sedan med ett 240 sandpapper.
  3. Använd rostomvandlaren på ytan och låt den verka enligt instruktionerna (oftast 48 timmar).
  4. Laga eventuella hål som uppstått med en glasfiberspackel och ett rostskyddsmedel.
  5. Polera sedan den behandlade ytan med ett väldigt finkornigt sandpapper.
  6. Ta bort maskeringstejpen
  7. Sätt på ny, bred maskeringstejp
  8. Lägg på tre till fyra lager sprayfärg i ett kryssmönster och låt varje lager torka några minuter innan du gör nästa.
  9. Behandla området i allmänhet med polermedel.
  10. Försegla med flera lager klarlack.
  11. Genom att använda denna rostomvandlare och lite förkunskaper kan du laga rostfläckar på bilen. Du kommer naturligtvis behöva lägga lite tid på detta, men rost kan ta sig igenom en centimeter tjock plåt och orsaka omfattande skador om det inte tas bort.

Polermedel för bilar

Om lacken har skavts bort eller har fått mindre repor från exempelvis borstarna på biltvätten kan du med fördel använda polermedel. Den används som en polish och tar bort det översta skiktet på lacken eftersom den innehåller slipmedel. Används den på rätt sätt piffas lacken upp och mindre skador försvinner. Om du däremot använder för mycket kommer den att göra så att allt förvärras. Du kan antingen polera för hand eller med en slipmaskin. Det går att köpa medel med ett eller flera innehållande ämnen i butik, där den sistnämnda endast rekommenderas för erfarna användare på grund av slipeffekten. Polerdukar eller polerskivor ingår ofta i speciella uppsättningar. När du köper bör du se till att det finns en medföljande manual. Efter behandling med ventilslippasta är lacken uppsliten. Det gör att den är sårbar, och den måste därför förseglas. Om du inte vågar behandla den repade lacken med polermedel är det bäst att låta ett proffs göra jobbet.

Använda klarlack

Bilens lack består av två lager: grundlagret och klarlacken. Den sistnämnda skyddar färgen och gör så att den glänser. Det är därför ett absolut nödvändigt steg om fordonet ska målas om. Klarlack appliceras på ett liknande sätt som grundlagret. Detta måste vara väldigt torrt (det tar oftast bara några minuter), vilket går att identifiera från den matta ytan. Du bör alltid jobba i en dammfri miljö eftersom till och med de allra minsta partiklarna går att urskilja i lacken. För att förhindra att främmande ämnen fäster bör grundlagret och och klarlacket appliceras direkt efter varandra. Klarlacken hälls i en sprutpistol och appliceras sedan först på sidorna och hörnen. Därefter är det dags för två lager av våt och överlappande lack där klarlacket får lufttorka mellan de båda lagerna. Det brukar i stort sätt torka över natten, men det hårdnar inte på flera veckor. Med rätt kunskap och verktyg är det inte så svårt att lägga på klarlack.

Lappenpoliutr

Använda lackstift

Det går på två sekunder: plötsligt flyger en sten upp från fordonet framför och träffar motorhuven och skadar lacken. Skadan är oftast inte särskilt stor, men däremot irriterande. För sådana händelser eller för att fixa till repade lacklager erbjuder tillverkaren ofta lackstift som passar bilens kulör. Detta är oftast egentligen inte ett stift alls utan en flaska och en pensel. Ibland består uppsättningen av ett grundlager och ett klarlack. Med dessa typer av lackstift kan du även ta bort mindre skador. Det finns dock fler saker att tänka på än att se till att det är i rätt kulör. Penseln som följer med är ofta för bred och därför inte lämplig för väldigt precisa lagningar. Lägg därför gärna en slant på en mycket smal borste från exempelvis ett modellbygge eller en konstbutik. Tandpetare är ett annat alternativ ifall skadan är mycket liten.

Innan du lägger på lacken måste det berörda området rengöras och avfettas, med till exempel en bomullspinne och avfettningsmedel. Om det finns rost måste du slipa bort den med sandpapper och använda rostomvandlare. Glöm inte klarlacket, och låt sedan allt torka över natten. Området bör sedan ruggas upp med ett 2500 eller 3000 sandpapper och därefter poleras. Klart!

Lackpolish

Bilens lack är utsatt för väderelementen och en del andra saker, exempelvis fågelspillning. Det har visserligen hänt mycket när det gäller lackens kvalitet och hållbarhet, men den bör ändå skyddas. På fabriken läggs det på ett klarlack ovanpå grundlagret, men detta kan också slitas ned. För att få tillbaka glansen finns det ett särskilt lackpolish. Denna produkt appliceras i cirkulära rörelser och den håller i några veckor. Denna procedur är lämplig före vintern och sommaren som ett skydd mot vägsalt eller insektsrester. I de flesta bilpolish finns det ofta slipande material som samtidigt tar bort små repor i lacken, vilket tar bort lacklagret. Den som använder det bör därför följa anvisningarna noga för att undvika att skada lacken. Efter poleringen ska ett vax (helst karnaubavax) läggas på lacken. Det finns även produkter med mikropartiklar och syntetiska poleringsämnen som kombinerar polish och vax. Det handlar i slutändan om vilket skick lacken är i, och du bör därför be om råd när du köper lackpolish.

Lackaufbetreitung

Om den rätta åtgärden hittas handlar det om själva jobbet. Hur polerar man egentligen på rätt sätt? För det första ska smuts, damm och andra främmande ämnen tas bort från lacken. Viktigast av allt är sand och insektsrester eller fågelspillning då dessa oavsiktligt kan fungera som sandpapper på lacken. Önskat resultat går att uppnå med en grundlig biltvätt. Därefter ska bilen torka ordentligt, gärna med billäder eller en mikrofiberduk. Själva poleringen kräver mycket tid, men det är värt det. Viktigt att observera: gör det inte i direkt solljus! Det kan skapa fläckar. En skuggig plats är det bästa valet. Fönster, strålkastare och plastdelar täcks i förväg. Du bör dessutom använda en ludd- och dammfri duk när du lägger på poleringsmedlet. Detta kommer att bli mjölkvitt på lacken och kan sedan jobbas in med cirkulära rörelser. Alternativet till en duk är en polermaskin, och när en sådan används förbättras själva poleringseffekten. Det finns en skillnad mellan:

  • En roterande polermaskin som är lämplig för nybörjare. Den tar lite längre tid.
  • En oscillerande polermaskin med excenterrörelser
  • En oscillerande polermaskin för professionellt bruk med överlägsen prestanda och värmeproduktion

Polermaskiner utmärker sig eftersom de kräver mindre energitillförsel (något mer med den roterande polermaskinen). Det räcker med lite tryck så blir poleringen jämn. Det finns även efterbehandlingar - de tar bort alla rester. Om du vill hålla dig borta från dessa manuella eller mekaniska besvär eller inte har tid att polera kan du överlåta det till en expert. En lackbehandling kan göras för runt en tusenlapp.

Sammanfattning

Det går inte att undvika det faktum att bilens lack förlorar sin glans med tiden. Med rätt bilvård kan åldringsprocessen dock saktas ner anmärkningsvärt. Oavsett om det är för att laga ett stenskott, använda nanoförsegling genom Prfoi eller ett poleringsmedel kommer utgiften att vara värt det eftersom en snyggare lack gör så att bilen behåller sitt värde. Lack des Autos

Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.

dackonline.se - ett erbjudande från Delticom AG 103