Beställningsstatus x
Logga ut

08 - 52 50 06 0808 - 52 50 06 08

X
Behöver du hjälp?
Vår däckrådgivning hjälper dig att steg för steg hitta rätt däck
Däck sök
Bredd
Höjd
Diameter
Reifen Finden

Efter biluppgifter
Tillverkare:
Modellserie:
Årsmodell / Typ:
Serie / utförandet:

Eller
FEL: Vi kan inte hitta information om ditt fordon.
Använd vår däckstorlekssöktjänst för att hitta rätt däck för ditt fordon. Tack!
Fordonets registreringsnummer:


Mobilitetsoptimerade däck erövrar marknade

Ingen gillar punkteringar. Din bil går sönder på vägen – möjligen även på en obskyr eller farlig plats. Innan du kan köra vidare måste skadan inspekteras och repareras.

Det defekta däcket måste bytas ut mot reservdäcket eller ett nödhjul så att du kan ta din bil till närmaste verkstad. Men även med ett reservdäck och verktyg kan det visa sig vara en mardröm att byta däck intill en trafikerad väg. Å ena sidan, finns det bilar som konstant rör på sig och å andra sidan finns det en risk att bultarna på hjulen inte lossnar ens med den bästa av utrustningar. För att tackla problem som dessa har däcktillverkarna utvecklat självtätande mobilitetsdäck. Det finns olika tekniker där ute - från Runflat till Seal till DriveGuard. Vi kommer att förklara de tekniska funktionerna nedan.

Runflat däck


Tyre Hole

Om ett run-flat-däck tappar trycket, stabiliseras det av sina självbärande gummisidoväggar. Dessa är gjorda av en gummiblandning som ger däckstabilitet vid skador. Dessutom har de en inbyggd vulst som förhindrar däcket från att poppa ut ur fälgen. Det är möjligt att fortsätta köra med däcket upp till en sträcka av 80 kilometer med en maxhastighet på 80 km/h (ifall luften läcker ut ur däcket efter skadan). Utifall att en skada leder till förlust av lufttryck finns det sensorer som alarmerar så att föraren blir medveten om punkteringen. Beroende på modellen, är dessa sensorer antingen placerade direkt i däcket där de mäter temperatur och tryck eller så utvärderar systemet ABS-sensorsignalerna. Tack vare run-flat-däck slipper bilister långa väntetider tills räddningstjänsten dyker upp. I stället kan de köra direkt till närmaste verkstad. Run-flat-däck finns i vår butik som både sommar- och vinterdäck. Beroende på tillverkare har run-flat-däck olika märkningar. Continental kallar till exempel sina run-flat-däck för SST, förkortningen för Self Supporting Tyre.

Du kan se våra toppdäck i kategorin runflat här:

Välj bara din däckdimension och hastighetsindex och hitta det perfekta däcket för dig.

SEAL däck


ill skillnad från run-flat-däck kan Seal-däck faktiskt reparera sig själva. Ni pratar vi om självtätande däck. Vid punktering, är de självtätande däcken utformade för att automatiskt täta skadan. En speciell klibbig blandning fäst på insidan av däcket möjliggör detta. Denna blandning omsluter det genomträngande föremålet, till exempel en spik. Så fort föremålet dras ut tätar blandningen hålet. Den trycks in i hålet med hjälp av lufttrycket inuti däcket. Följaktligen kan däcket enkelt köras till närmaste verkstad.

Till skillnad från run-flat-däck kräver SEAL-tekniken varken ett däcktryckskontrollsystem eller speciella fälgar. Och: det kan användas på alla fordon.

En av tillverkarna som utvecklat SEAL-teknologin är Continental med sin ContiSeal-produkt. De speciella ContiSeal-däcken använder denna nya teknik och kan täta punkteringar upp till fem millimeter i diameter.

Även om tekniken anses säker rekommenderar tillverkarna att man använder ett däcktrycksövervakningssystem för säkerhets skull. Bortsett från det kan det förseglade däcket köras som alla andra däck utan att man behöver justera bilens funktioner eller körbeteende. Lagstiftningen kräver dock att en specialist inspekterar däcket så fort som möjligt, så ett besök till en verkstad är fortfarande nödvändig.

Ta en titt på våra toppdäck i SEAL-kategorin:

Välj bara din däckdimension och hastighetsindex och hitta det perfekta däcket för dig.


DriveGuard däck


Tekniken i DriveGuard-däck bygger på nyutvecklade fenor – de så kallade ”kylfenorna”. Däckens ytterväggar är förstärkta, vilket gör dem extra motståndskraftiga längs slitbanan. Dessutom är sidoväggarna mer robusta och därmed mindre känsliga för skador.

Observera: Användning av ett varningssystem är obligatoriskt för att säkerställa att förarna är medvetna om att deras fordon har ett punkterat däck! Sedan 2014 måste alla som använder DriveGuard-däck ha ett elektroniskt däcktrycksövervakningsssystem i sitt fordon.

Bridgestones stödring


Bridgestone Support Ring (BSR) är en annan produkt utvecklad av Bridgestone. BSR är en metallring monterad under däckets slitbana, vilket avsevärt ökar däckets stabilitet. Men BSR-däck kan för närvarande inte monteras på alla fordon. Specialutrustning behövs för monteringen, vilket än så länge är reserverat för Toyotas nätverk.

Fastna aldrig på vägen med ett punkterat däck igen

Däcktillverkarna har förklarat krig mot punkteringar och utvecklar ständigt ny teknologi för att öka körkomforten och säkerheten. Nedan är några däckhöjdpunkter som vi erbjuder i vår butik: