Vilka alternativa möjligheter för betygsättning av däck finns det utöver EU-däckmärkningen?
EU-däckmärkningen informerar konsumenten om tre viktiga kriterier hos ett däck: rullmotstånd, blött grepp och bullernivå.
Däck som designats för omständigheter med mycket snö har "3 toppar och snö"- eller "Alpin"-symbolen på sidoväggen. Nordiska vinterdäck för användning på isiga underlag har en ny symbol som föreställer en istapp.
Men det finns andra viktiga egenskaper som är relevanta för säkerhet och som man bör ta hänsyn till när man väljer nya däck. Dessa inkluderar egenskaper för vattenplaning, väggrepp, livslängd och hållbarhet, styrprecision, miltal, bromsegenskaper på torra och blöta vägar såväl som prestanda på vintern.
Tillverkare påpekar att EU-däckmärkningen inte bör ses som ett substitut för ytterligare, mer djupgående information som kan erhållas från vetenskapliga källor, som däcktester och tidskrifter. Däckmärkningen kan ibland bara ge en begränsad översikt av ett däcks prestanda, speciellt för vinterdäck, eftersom prestanda på vinterväglag inte anges i märkningen.
Däcktester som utförs av biltidskrifter förblir en av de viktigaste och mest betydelsefulla informationskällorna om ett däcks prestanda för slutkonsumenter. Detta eftersom de ofta testar upp till elva säkerhetsrelaterade däckegenskaper, jämfört med de tre som anges i däckmärkningen. På www.dacktest.com hittar du en stor internationell och oberoende konsumentplattform för betygsättning av däck. Där har vanliga förare testat sina däck under normala omständigheter och sedan betygsatt dem.