Beställningsstatus x
Logga ut

0852500608

Vanliga frågor

  1. I vilka länder gäller EU-däckmärkningen?
  2. Vad är EU:s nya däckmärkning?
  3. Var publiceras informationen om märkningen av mina däck?
  4. Vem certifierar däcken?
  5. Vilka alternativa möjligheter för betygsättning av däck finns det utöver EU-däckmärkningen?
  1. I vilka länder gäller EU-däckmärkningen?

    Likt alla föreskrifter i Europaparlamentet och EU-ministerrådet är Föreskrift nr. 1222/2009 bindande och identisk i alla EU-medlemsstater.

  2. Vad är EU:s nya däckmärkning?

    Från 1 november 2012, med några viktiga uppdateringar från 2021, måste alla däck som säljs ha en däckmärkning. Denna däckmärkning måste visa däckets klassificeringar enligt kriterierna för EU-däckmärkning om rullmotstånd, blött grepp och bullernivå. EU:s direktiv om däckmärkning är bindande för alla medlemsstater i EU och gäller däck till alla personbilar, lätta lastbilar och lastbilar av klasserna C1, C2 och C3.

    Målet med EU-däckmärkningen är att bättre informera konsumenter i EU om säkerhets- och miljömässiga egenskaper hos ett givet däck. Däckmärkningen bör aktivt stödja konsumenter i att välja rätt däck.

  3. Var publiceras informationen om märkningen av mina däck?

    Klassificeringen av däck för personbilar, lätta lastbilar och lastbilar måste dokumenteras i däcktillverkarens broschyr och rapporter, men även publiceras online. Konsumenten ska informeras om däckets prestandauppgifter innan köpet, men informationen bör även visas på eller fästas vid kvittot eller fakturan som ges till kunden eller däckets slutkonsument.

    Dackonline.se visar EU-däckmärkningens klassificeringsinformation för ett specifikt däck på respektive detaljerad informationssida. Klassificeringen görs på produktnivå, alltså att varje produkt har en egen märkning. Vidare skickas motsvarande uppgifter på eller tillsammans med inköpskvittot eller fakturan.

  4. Vem certifierar däcken?

    Däcktillverkarna själva certifierar sina däck enligt de specifika kriterierna hos EU-däckmärkningen. Detta inkluderar att varje individuell däckmodell och storlek ska testas, klassificeras och certifieras.

  5. Vilka alternativa möjligheter för betygsättning av däck finns det utöver EU-däckmärkningen?

    EU-däckmärkningen informerar konsumenten om tre viktiga kriterier hos ett däck: rullmotstånd, blött grepp och bullernivå.

    Däck som designats för omständigheter med mycket snö har "3 toppar och snö"- eller "Alpin"-symbolen på sidoväggen. Nordiska vinterdäck för användning på isiga underlag har en ny symbol som föreställer en istapp.

    Men det finns andra viktiga egenskaper som är relevanta för säkerhet och som man bör ta hänsyn till när man väljer nya däck. Dessa inkluderar egenskaper för vattenplaning, väggrepp, livslängd och hållbarhet, styrprecision, miltal, bromsegenskaper på torra och blöta vägar såväl som prestanda på vintern.

    Tillverkare påpekar att EU-däckmärkningen inte bör ses som ett substitut för ytterligare, mer djupgående information som kan erhållas från vetenskapliga källor, som däcktester och tidskrifter. Däckmärkningen kan ibland bara ge en begränsad översikt av ett däcks prestanda, speciellt för vinterdäck, eftersom prestanda på vinterväglag inte anges i märkningen.

    Däcktester som utförs av biltidskrifter förblir en av de viktigaste och mest betydelsefulla informationskällorna om ett däcks prestanda för slutkonsumenter. Detta eftersom de ofta testar upp till elva säkerhetsrelaterade däckegenskaper, jämfört med de tre som anges i däckmärkningen. På www.dacktest.com hittar du en stor internationell och oberoende konsumentplattform för betygsättning av däck. Där har vanliga förare testat sina däck under normala omständigheter och sedan betygsatt dem.