Däck ordbok

    1. *
    2. AM8
    3. AM9
    4. AMP
    5. AMS
    6. AO
    7. B, B1, BC, BL
    8. Black Chilli Technology
    9. BLT
    10. BluEarth-teknologi
    11. BSL
    12. BSS
    13. BST
    14. BSW
    15. CN
    16. Driveguard
    17. DSB
    18. ECOIMPACT
    19. EL
    20. ENWL
    21. Ersättning däck övervakare (RTM)
    22. Europeiska vinterdäck
    23. F
    24. FP
    25. FR
    26. FSL
    27. G/S
    28. G1
    29. GRNX
    30. GW
    31. Interact Technologie
    32. Internal Sipe Locking Technology (ISLT)
    33. J, JRS
    34. K1
    35. K1, KA, K, K2, K3
    36. L
    37. links
    38. LS
    39. LT
    40. M/C
    41. M3
    42. MC, MC1
    43. MFS
    44. Michelin Acoustic Technology (MAT)
    45. ML
    46. MO Ext.
    47. MO, MO1, MOE
    48. MST
    49. N0, N1, N2, N3, N4, N5, N6
    50. NHS
    51. Nokian Aramid Sidewall
    52. Nordic compound
    53. Nordiska Vinterdäck
    54. NW, NWW
    55. NWS
    56. OBL
    57. OGL
    58. ohne P Zero Label
    59. Orange Oil-teknologi
    60. ORBL
    61. ORWL
    62. OWL
    63. OWLS
    64. OWT
    65. P
    66. P Zero Label
    67. PNCS
    68. POR-däck
    69. PSWW
    70. RBL
    71. RBT
    72. rechts
    73. RED
    74. Red Letter
    75. reinf.
    76. RF
    77. RO1,RO2
    78. ROBL
    79. Rockproof
    80. ROWL
    81. RPB
    82. RRBL
    83. RSB
    84. runflat
    85. RWL
    86. SBL
    87. Self Seal
    88. Slitagevarnare, slitage indikatorer (TWI, DSI, WSI, VAI)
    89. Snöflinga symbolen
    90. SOWL
    91. SRBL
    92. SSR
    93. SUV
    94. SVSB
    95. SW
    96. TL
    97. TT
    98. TW
    99. V0
    100. Vmax
    101. Vorderrad
    102. VSB
    103. W/G
    104. WL, WLT
    105. WRL
    106. WS
    107. WSS
    108. WSW
    109. WW
    110. WWW
    111. XL
    112. XNW
    113. ZR-däck

      *

      originalutrustning till BMW modeller



      AM8

      Aston-Martin-specifikation



      AM9

      Aston-Martin-specifikation



      AMP

      Aston-Martin-specifikation



      AMS

      Aston-Martin-specifikation



      AO

      originalutrustning till Audi modeller



      B, B1, BC, BL

      Bentley-specifikation



      Black Chilli Technology

      "Black Chilli" är en speciell gummiblandning från Continental med racing kolpulver, kåda och nanopartiklar. Det förbättrar mångsidigheten på slitaget i kontakt med vägbanan och ökar stabiliteten och dragkraften av däcket. Vid bromsning omvandlas de kraftfulla vibrationerna i däcket till värme genom kortkedjiga polymerer i slitbanan , vilket möjliggör bättre grepp på vägen och kortare bromssträckor. Med konstant hastighet, vibrationerna är mindre, och långkedjiga polymerer säkerställa att energin avleds utåt. Däcken förblir kallare och den nedre rullmotståndet ökar körsträcka.



      BLT

      Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, lätt upphöjda svarta bokstäver. (Raised Black \nLettering/Letters)



      BluEarth-teknologi

      BluEarth är en teknologi som gör körning behagligt, skyddar miljön och som är socialt ansvarsfullt. BluEarth-teknologi finns i alla Yokohamas BluEarth-serier. Denna teknologi ger värdet till däcken genom Bränsleeffektivitet och Miljövänlighet.



      BSL

      Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, framhävd skuggad skrift. (Black Serrated
      Lettering/Letters)



      BSS

      Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen. Skriften i ramen är framhävd och skuggad. (Black \nSerrated Letterings/Letters)



      BST

      Ett slanglöst däck med särskilt gestaltad skrift på sidoväggen. Skriften i ramen är framhävd och \nskuggad. (Black Serrated Letterings/Letters Tubeless)



      BSW

      Särskilt gestaltad sidovägg. Däck med svart sidovägg. (Black Sidewall)



      CN

      Kina



      Driveguard

      Driveguard - Det är ett däck med en förstärkt sidovägg från däcktillverkaren Bridgestone. Dessutom har däcket en speciell design som håller friktionen så låg som möjligt och på så sätt håller kvar värmen. Däck som har denna teknik kan fortsätta köras med 80 km / time på en sträcka upp till 80 km medan de är defekta och förlorar trycket på grund av en skada (en spik, till exempel).



      DSB

      Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen. Skriften i ramen är framhävd och skuggad. (Diagonal \nSerrated Band)



      ECOIMPACT

      Tillverkarens egen beteckning för energisnåla däck.



      EL

      Föstärkta däck med högre bärkraft (Extra Load)



      ENWL

      Särskilt gestaltad sidovägg. Däck med smal vit vägg. (Extra Narrow White \nLetterings/Letters)



      Ersättning däck övervakare (RTM)

      En unik märkning som visar behovet att ersätta däcket genom att gå från "Replacement Tire Monitor" över till "Ersätt Tire" baserad på slitbanan slitage.



      Europeiska vinterdäck

      Oftast brukar man prata om dubbat eller odubbat. Men när det gäller friktionsdäck (Odubbat), så finns det egentligen 2 typer av gummiblandning. Det ena är det vi kallar för "Nordiska vinterdäck" och det andra är "Europeiska vinterdäck". Vad är då skillnaden? Den stora skillnaden är gummiblandningen i dessa däck. Nordiska vinterdäck har en mjukare gummiblandning för att bibehålla grepp och köregenskaper även vid rejäl kyla på flera minusgrader. De fungerar oftast bättre på packad snö och is men kan också upplevas "Svampigt" ifall det är för varmt! Dessa däck kräver kyla och lämpar sig oftast bättre uppåt landet.

      Europeiska vinterdäck däremot är mer normala vinterdäck som resten av Europa använder. Är det barmark, våt vägbana och slask är oftast dessa däck bättre än nordiska vinterdäck. De har en lite hårdare gummiblandning.

      Men vi rekommenderar alltid att man kikar på de många olika däcktester som utförs innan man gör en bedömning på vad som passar just dig och din körning bäst.



      F

      Ferrari-specifikation



      FP

      speciellt fälgskydd (Fringe Protector)



      FR

      Speciellt fälgskydd  (fälgkant)



      FSL

      Speciellt fälgskydd (fälgskyddslist)



      G/S

      Särskilt gestaltad sidovägg. Däck med guldfärgat streck på sidan. (Golden Stripe)



      G1

      Renault-specifikation, det är bara tillåtet att montera 2 likadana däck på en axel.



      GRNX

      Tillverkarens beteckning för energisnåla däck (Michelin Green X)



      GW

      Gold Wing



      Interact Technologie

      Interact ermöglicht eine High-Performance-Fahrweise auf allen Straßenverhältnissen. Die Multi-Zone-Tension Technologie des Reifenprofils bietet einen anpassungsfähigen Grip und ist somit geeignet für verschiedenste Untergründe.



      Internal Sipe Locking Technology (ISLT)

      Internal Sipe Locking Technology (ISLT) är en teknik från Vredestein som förbättrar mönster stabilitet i däck med lameller. Genom mönsterstruktur i utrymmena mellan lamellerna, lamellerna biter in i varandra när ansträngda och ger varandra stöd. Minimeringen av lamela distorsion stabiliserar mönstrets barer och därmed slitbanan. Genom lameller, ISLT kombinerar fördelarna med god väggrepp med bättre hantering och högre styrprecision.



      J, JRS

      Jaguar-specifikation



      K1

      Ferrari- / Maserati-specifikation



      K1, KA, K, K2, K3

      Med Michelin däck, K1, K2 och K3 representerar Ferrari och Maserati specifikationer – dessa däck utvecklas och tillverkas i enlighet med vissa specifikationer och krav av biltillverkarna. K1 och K2 har nya gummiblandningar och moderna däckmönster; dessa bör inte monteras tillsammans med äldre däckmönster.
      Observera: Dessa däck kan även användas på andra fordon.

      Med Pirelli däck, förkortningarna står för:

      Teknisk beteckning K1: Beteckning för olika däckmönster

      Teknisk beteckning K2: Beteckning för olika däckmönster

      Teknisk beteckning KA: Beteckning för olika dimension/storlek



      L

      Lamborghini-specifikation



      links

      Däcket är tillverkat speciellt för den vänstra sidan av fordonet



      LS

      Lotus-specifikation



      LT

      Förstärkta däck till trafikbilar som t.ex. lätt lastbil (Light Truck)



      M/C

      Får endast användas till motorcyklar (Motorcycle)



      M3

      BMW-specifikation (för BMW M3)



      MC, MC1

      McLaren-specifikation



      MFS

      Tillverkarens beteckning för fälgskydd (med fälgskyddslist)



      Michelin Acoustic Technology (MAT)

      Michelin Acoustic Technology (MAT) minskar vibrationerna i det inre hålrummet i däcket, vilket begränsar volymen av rullningsbuller . Inuti däcket är ett speciellt polyuretanskum som kan reducera ljudnivån med upp till 20%, beroende på fordonet.



      ML

      Tillverkarens beteckning för fälgskydd (med list)



      MO Ext.

      Punkteringssäkra däck för Mercedes modeller



      MO, MO1, MOE

      originalutrustning för Mercedes modeller



      MST

      Efter montering verkar detta däck bredare än den angivna dimensionen (t.ex. Enduro-däck)



      N0, N1, N2, N3, N4, N5, N6

      Porsche-specifikation



      NHS

      Specialdäck, får ej användas i vägtrafiken (Not for Highway Service)



      Nokian Aramid Sidewall

      Aramid är en plast av polymer som kännetecknas av sin hållbarhet. Däck med Nokian Sidewall-teknologi är mycket motståndskraftiga mot skador och nötningar. Nokian Sidewall-teknologi har kraftigare sidoväggar jämfört med andra däck, vilket minskar stötar och räddar däcket, fälgen och fordonet.



      Nordic compound

      Bättre vinterprestanda: Gummiblandningen är speciellt tillverkad för extrem kyla och temperaturer under fryspunkten.



      Nordiska Vinterdäck

      Oftast brukar man prata om dubbat eller odubbat. Men när det gäller friktionsdäck (Odubbat), så finns det egentligen 2 typer av gummiblandning. Det ena är det vi kallar för "Nordiska vinterdäck" och det andra är "Europeiska vinterdäck". Vad är då skillnaden? Den stora skillnaden är gummiblandningen i dessa däck. Nordiska vinterdäck har en mjukare gummiblandning för att bibehålla grepp och köregenskaper även vid rejäl kyla på flera minusgrader. De fungerar oftast bättre på packad snö och is men kan också upplevas "Svampigt" ifall det är för varmt! Dessa däck kräver kyla och lämpar sig oftast bättre uppåt landet.

      Europeiska vinterdäck däremot är mer normala vinterdäck som resten av Europa använder. Är det barmark, våt vägbana och slask är oftast dessa däck bättre än nordiska vinterdäck. De har en lite hårdare gummiblandning.

      Men vi rekommenderar alltid att man kikar på de många olika däcktester som utförs innan man gör en bedömning på vad som passar just dig och din körning bäst.



      NW, NWW

      Speciell gestaltning av däckets sidovägg. Däck med smala vita streck på sidan. (Narrow White \nWall)



      NWS

      Speciell gestaltning av däckets sidovägg. Däck med smala vita streck på sidan. (Narrow White Stripe)



      OBL

      Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, konturerade svarta bokstäver. (Outlined Black \nLettering/Letters)



      OGL

      Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, konturerade guldfärgade bokstäver. (Outlined Golden \nLettering/Letters)



      ohne P Zero Label

      Utan tillverkarens etikett på sidoväggen (P Zero)



      Orange Oil-teknologi

      Orange Oil är teknologin som gör körning bränsleeffektivt och högpresterande för sportbilar. Den förbättrar även greppet vid lågt rullmotstånd. Apelsinolja utvinns från apelsinskal och detta gör att däckets gummiblandning förblir mjuk och flexibel. Den får däcken att fungera i kalla och våta förhållande där gummits grepp oftast försämras.



      ORBL

      Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, lätt upphöjda och konturerade svarta bokstäver. \n(Outlined Raised Black Lettering/Letters)



      ORWL

      Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, upphöjda och konturerade vita bokstäver (Outline \nRaised White Lettering/Letters)



      OWL

      Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, konturerade vita bokstäver (Outline White \nLettering/Letters)



      OWLS

      Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, konturerade vita bokstäver (Outline White \nLettering/Letters Size)



      OWT

      Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, konturerade vita bokstäver (Outline White \nLettering/Letters)



      P

      Speciell klassificering för US-amerikanska fordon (Passenger)



      P Zero Label

      Med tillverkarens egen etikett på däckssidan (P Zero)



      PNCS

      PNCS - Pirelli Noise Cancelling System. Dessa däck har utvecklats för att de ska kunna köra så tyst som möjligt. PNCS-däck är en del av originalutrustningen för några bilar från Audi och Range Rover.



      POR-däck

      POR är en förkortning av Professional-Off-Road: Däck för industriellt bruk. Däcken har utvecklats specifikt för dåliga väder- eller vägförhållanden. OBS: POR-däck har inte någon EU-märkning eftersom de inte följer riktlinjerna för EU:s däckmärkning.



      PSWW

      Däck med speciell vit sidovägg (Pinstripe Whitewall)



      RBL

      Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, lätt upphöjda svarta bokstäver. (Raised Black \nLetterings/Letters)



      RBT

      Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, lätt upphöjda svarta bokstäver. (Raised Black \nLetterings/Letters)



      rechts

      Däcket är tillverkat speciellt för den högra sidan av fordonet



      RED

      Däck med speciell röd sidovägg (Red sidewall)



      Red Letter

      Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, röda bokstäver. (Red Lettering/Letters)



      reinf.

      Förstärkt däck med högre bärkraft (Reinforced)



      RF

      Förstärkt däck med högre bärkraft (Reinforced)



      RO1,RO2

      Audi-specifikation



      ROBL

      Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, lätt upphöjda och konturerade svarta bokstäver. \n(Raised Outlined Black Letterings/Letters)



      Rockproof

      ”Rockproof "är ett sommardäck från Nokian för lätta lastbilar och stadsjeepar, tillverkat för bruk i tuffa förhållanden, t.ex. i skogar, stenbrott, gruvregioner, på grusvägar. Den höga skärmotstånd av gummiblandning och ökad tjocklek av de övre sidoväggarna bör säkra robustheten och längre livsläng på däcket. Dessutom används ”Aramid Sidewall Technology": aramidfibrer som tillverkas av polymer plast, som också används i t.ex. säkerhetssektorn och flygplansindustrin på grund av deras höga styvhet, stärker sidoväggarna för att skydda mot stötar och nedskärningar. Däckets mönsterstångsstöd och stenavvisare i skårorna är ytterligare en insats för att förbättra stabiliteten och säkerheten och förebygga skador på däcken.



      ROWL

      Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, lätt upphöjda och konturerade vita bokstäver. (Raised \nOutline White Letterings/Letters)



      RPB

      Speciellt fälgskydd (Rim Protection Bar)



      RRBL

      Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, fördjupade och lätt upphöjda svarta bokstäver. \n(Recessed Raised Black Letterings/Letters)



      RSB

      Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen. Skriften innanför ramen är skuggad. (Raised \nSerrated Band)



      runflat

      Run flat däck som kräver lufttryckskontroll-system på fordonet (punkteringsfria däck)



      RWL

      Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, upphöjda vita bokstäver. (Raised White \nLettering/Letters)



      SBL

      Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, skuggade svarta bokstäver. (Serrated Black \nLettering/Letters)



      Self Seal

      Self Seal Teknologiavser däck som kan återförsluta sig i händelse av skada, t.ex. av en spiktramp. Däcket innehåller en speciell polymer beläggning som, i händelse av en punktering, inbäddar sig i det skadade området av löpbanan, täpper till hålet. Emellertid bör däcket bytas ut så snart som möjligt.

      Self Seal Teknologi är tillgängligt från Pirelli (Seal Inside), Michelin (SelfSeal), Continental, (ContiSeal), Hankook (Sealguard), Bridgestone (Driveguard), och andra tillverkare, i särskilda däckmönster.



      Slitagevarnare, slitage indikatorer (TWI, DSI, WSI, VAI)

      I syfte att göra slitaget på däck synligt tillverkarna utrustar sina produkter med olika optiska markeringar. Små gummi barer i slitbanemönstet eller färgade remsor, siffror och symboler på slitbanan visar slitagenivån. Efter slitage dessa markeringar försvinner eller blir synliga. De slitage indikatorer ger information inte bara om själva mönsterdjupet, men också på den återstående prestanda, och därmed säkerheten på däck oavsett kraven avseende lagstadgade minimi: Därmed försvinnandet av vattendroppe märkningen på ett sommardäck innebär en ökad risk för vattenplaning. Vinterdäck förlorar sin vinter lämplighet och bör bytas ut så snart iskristall märkningen på slitbanan inte längre syns. Förutom detta kan slitage indikatorer indikera slitage på den ena sidan. De flesta symboler, tecken och förkortningar på däckets skuldra, där slitagevarnare är finns i slitbanan. Förutom standard förkortningen “TWI” (Tread Wear Indicator), tillverkarna använder också sina egna beteckningar för sina slitage indikatorer, till exempel DSI = Driving Safety Indicator, WSI = Winter Safety Indicator, VAI = Visual Alignment Indicator.



      Snöflinga symbolen

      Den finns på M + S däck och indikerar en hög kvalitet och kontroll över vinter egenskaper.



      SOWL

      Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, skuggade och konturerade vita  bokstäver. (Slanted Outlined \nWhite Lettering/Letters)



      SRBL

      Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, lätt upphöjda och skuggade svarta bokstäver. (Serrated \nRaised Black Lettering/Letters)



      SSR

      run flat däck (Self Supporting Runflat)



      SUV

      Sport Utility Vehicle



      SVSB

      Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen. Skriften i ramen är skuggad. (Slanted Vertical Serrated Band)



      SW

      Däck med smal vit sidovägg (Single White)



      TL

      slanglöst däck (Tubeless)



      TT

      Slang-däck (Tube Type)



      TW

      Taiwan



      V0

      Volkswagen-specifikation



      Vmax

      Höghastighets-variant, speciellt till Tuning-modeller



      Vorderrad

      Däcket skall monteras som framhjul



      VSB

      Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen. Skrfiten i ramen är skuggad. (Vertical Serrated Band)



      W/G

      vit/guld



      WL, WLT

      Speciellt gestaltad skrift på sidoväggen, vita bokstäver. (White Letters)



      WRL

      Speciellt gestaltad skrift på sidoväggen, lätt upphöjda vita bokstäver. (White Raised Letters)



      WS

      Speciellt gestaltad skrift på sidoväggen. Däck med vitt streck på sidoväggen. (White Stripe)



      WSS

      Speciellt gestaltad sidovägg. Däck med ett vitt streck på sidoväggen. (White Side Sign)



      WSW

      Speciellt gestaltad sidovägg. Däck med vit sidovägg. (White Sidewall)



      WW

      Speciellt gestaltad sidovägg. Däck med vit sidovägg. (White Wall)



      WWW

      Speciellt gestaltad sidovägg. Däck med bred vit sidovägg. (Wide White Wall)



      XL

      Extra förstärkt däck med speciellt hög bärkraft (Extra Load)



      XNW

      Speciellt gestaltad sidovägg. Däck med smal vit sidovägg. (Extra Narrow White)



      ZR-däck

      Däck som har tillverkats efter den 1 november 2014 måste uppfylla FN-förskrifterna R13 och R117 där det informeras om att standarddäckkoden ZR ska ersättas med ZR (Y). Det är inte nödvändigt att kontrollera fordonet på nytt, men dess godkännande måste uppdateras för att återspegla denna förändring.

      Däck som har tillverkats före den 1 november 2014:

      • Får säljas för begagnade och nya bilar upp till 30 månader från detta datum, och
      • måste uppfylla de tekniska kraven i FN-föreskriften R117 för att säljas till nya bilar, men typgodkännande enligt R117 är inte nödvändigt.



© 1999-2017 by Delticom / dackonline.se 26.03.2017 06:27

RDSECW1217